Kezdőlap > PR oktatás > A public relations oktatása Magyarországon

A public relations oktatása Magyarországon


E bejegyzés megírására az ösztönzött, hogy többen is feltették a kérdést, hogy milyen képzést, tanfolyamot kell elvégeznie annak, aki a public relations területén szeretne dolgozni. Ha valaki eleve azért bukkant a blogomra, mert ő maga is egy ilyen képzésben vesz részt, annak talán nem tudok sok újat mondani, ellenkező esetben azonban bizonyára igen.

Több lehetőség van,  annak függvényében, hogy mit is akarsz kezdeni ezzel a képesítéssel. (Dolgozhatsz multinacionális cégeknél, kis cégeknél, vagy önkormányzatoknál, esetleg civil szervezeteknél, stb.)  Természetesen a gyakorlat minden esetben sokat számít, de ettől függetlenül jó, ha iskolarendszerű képzésben szereztél képesítést. (Ártani nem árt, az biztos.)

A lehetőségek, pár példával alátámasztva:

Kommunikáció és médiatudomány szak elvégzése, (ahol lehetséges, ott pr szakirány választásával).

  • BCE
  • BGF – PR és szóvivői szakirány
  • BKF – PR, reklám, marketing szakirány
  • BME
  • DE – Szervezeti kommunikátor /ügyvitel, arculattervező, szóvivő/ specializáció
  • EKF – PR és közéleti kommunikáció szakirány
  • ELTE
  • KJF – Közéleti kommunikáció szakirány
  • KRE – Intézményi és közösségi mediátor, facilitátor specializáció
  • NYME – Szervezeti kommunikáció – PR szakirány
  • PPKE BTK – PR szakirány
  • PTE
  • SZTE – Public relations szakirány
  • ZSKF

Szakirányú továbbképzés elvégzése.

Intézményi kommunikátor – felsőfokú OKJ-s

PR-ügyintéző – középfokú OKJ-s

Megemlíteném még a következőket:

Önkormányzati kommunikáció szakirányú továbbképzési szak – a PTE-n és a ZSKF-en.

Vállalati kommunikáció a web 2.0 korában – a KJF-en (Ezzel kapcsolatban azonban már korábban kifejtettem a véleményem.)

Megjegyzés: A Heti Válasz által kiadott ‘Felsőoktatási Rangsor 2009’ -ben olvastam, hogy a megkérdezett kommunikációs ügynökségek (például a következők: Ferling PR, M&H Communications, Capital Communications, Comprad Kommunikációs Ügynökség, Ashcroft Kommunikációs Ügynökség, Well PR, Hill&Knowlton, Impact Kommunikációs és Reklámügynökség) többsége nem várja el szakképesítés meglétét. Helyette inkább egy rangosabb intézményben elvégzett alapképzésre teszik le a voksukat.

Neked mi a véleményed erről a kérdésről? Szükséges a szakirányú végzettség megléte egy pr-es pozíció betöltéséhez? Ha te lennél egy kommunikációs cég vezetője, te mi alapján vennél fel munkatársakat?

[Megjegyzés: A listához hozzáadtam a PPKE BTK-t is 2010.02.25-én.]

[ Fotó: hypertypos ]

Reklámok
  1. SueSue
    2010/01/09 - 21:14

    én Perlak Papp Józseftől tanultam, őt és a BKF képzést tudom ajánlani 🙂

    engem inkább az érdekelne, van e a Szeles Nyárády könyvön kivül releváns, mindent felölelő uptodate szakkönyv, mert szégyen, hogy még most is egy 2002 könyv az irányadó 1998-as példákkal. Antonissent megvettem és hát a felénél tartok de őszintén nem egy világrentgető alkotás :S

    • Csaba Szücs
      2010/01/09 - 23:35

      Köszönöm a hozzászólást!

      Igen, a BKF-es képzést én is tudom ajánlani 🙂

      Mindent felölelő, naprakész szakkönyvet nem tudok ajánlani. Az alábbi szakkönyvek kerültek kiadásra mostanában:

      Sós Péter János: Mindennapi PR-ünk – Gyakorlati Public Relations (Egész jó, főleg hallgatóknak ajánlanám, megvettem/átlapoztam/átolvastam; egyedül a Web 2.0-ás rész nem jó benne, a többivel nincs baj.)
      http://www.prherald.hu/cikk2.php?idc=20090909-133057

      A hazai PR-képzéshez új elméleti és gyakorlati hátteret adhat két – magyarra fordított – angol nyelvű szakkönyv, a Public Relations stratégia (Sandra Oliver), valamint a Public Affairs-lobbizás (Stuart Thomson- Steve John) című művek. (Ezt/ezeket még nem szereztem be.)
      http://www.privycouncil.hu/hu/sajtoszoba/20091120egyedulalloprszakkonyvek.html

  2. SueSue
    2010/01/10 - 09:50

    Köszi Csaba,

    először is pontosítás, a hajnali hozzászólásom fáradságból adódóan elírtam szerett tanárom nevét természetesen Perlaky

    Másodsorban az első megvan igen a másodikat majd megnézegetem. Az Amazonon találtam pár érdekes könyvet, majd én is referálok

    Üdv
    sue

  3. PR-es hallgató
    2010/01/10 - 10:12

    Én úgy tudom, hogy a Szeles + Nyárády – féle könyvnek 2009-ben kijött egy újabb változata. Hogy ez most mennyiben más, mint az előző, azt sajnos nem tudom mert nem fogtam a kezemben, mindenesetre lehet, hogy kicsit “modernebb környezetbe” helyezték 🙂

  4. Jancovius-Lovas Ildikó
    2010/02/24 - 08:46

    Szia Csaba!

    A képzési listából kimaradt a PPKE BTK kommunikáció szak, ahol az egyik specializálódási lehetőség a pr. Én is ott végeztem.

    Ildi

    • Csaba Szücs
      2010/02/25 - 07:50

      Köszönöm a hozzászólást!

      Frissítettem a listát ennek megfelelően.

  1. 2010/12/30 - 16:45

Vélemény, hozzászólás?

